Zalogowany jako: .   Wyloguj się

Jak prawidłowo oddychać w trakcie biegu

Dobre zaopatrzenie organizmu w tlen to podstawa sukcesu. Słabo natlenione mięśnie będą mniej efektywne a Ty bardziej zmęczony po treningu. Dlatego każdy miłośnik biegania musi nauczyć się oddychania.

Marszobieg jest ćwiczeniem, które pozwala zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej, wzmacnia mięśnie.

Lepiej jest rozłożyć trening na dwa odcinki niż zakończyć go na ostrym dyżurze.

Wśród amatorów biegania (nawet tych bardzo zaawansowanych biegowo) często utrzymuje się pogląd, że prawidłowe oddychanie w trakcie biegu to wdychanie powietrza nosem a wydychanie ustami. To nieprawda. O ile rzeczywiście wydech wykonujemy ustami o tyle przy wdechu powinniśmy wykorzystywać i nos i usta.

Przyczyna jest oczywista - takie oddychanie maksymalizuje ilość tlenu dostarczaną do organizmu. Oddychanie przez nos może przefiltruje powietrze, które wdychasz ale przy okazji spowoduje, że padniesz na pierwszym podbiegu.

Równie ważne jest by oddychać głęboko, z "brzucha". Oddychanie "z klatki" jest zbyt płytkie i ogranicza zarówno dostęp tlenu przy wdechu jak i wydalenie z organizmu dwutlenku węgla przy wydechu.

Zobacz także: Jak obliczyć maksymalny pułap tlenowy

Podczas biegu warto dobrać rytm oddechu do rytmu kroków. Uważa się, że najlepszy rytm to wdech na trzy kroki a wydech na kolejne dwa. Jednak w praktyce dla każdego biegacza rytm ten nieco się różni. Do swojego optymalnego rytmu dojdziesz metodą prób i błędów.

Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z bieganiem Twój oddech może podpowiedzieć jakim tempem powinieneś biegać. Służy do tego "test gaduły". Jeżeli w trakcie biegu jesteś w stanie rozmawiać bez utraty tchu oznacza to, że tempo jest odpowiednie.

I na koniec najważniejsze. Jeżeli nie finiszujesz właśnie na igrzyskach olimpijskich wyprzedzając o włos rywali z Kenii i Etiopii to zatrzymaj się gdy tracisz oddech. Lepiej jest rozłożyć trening na dwa odcinki niż zakończyć go na ostrym dyżurze.

Polecamy: Jak wygląda prawidłowa sylwetka biegacza


Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Redakcja poleca

Chcesz skomentować artykuł? lub wypowiedz się jako gość:

Autor:
Komentarz:
Liczba komentarzy: 5
dodano: 00:44 2012-08-01 przez: ~betke (79.190.*.*)
Chciałam zwrócić szczególną uwagę na rzecz szczególnej wagi - mianowicie PULS, to on decyduje o zmęczeniu, dlatego powinniśmy kontrolować go w czasie biegu, żeby trening był efektywny. Dużo na ten temat znalazłam między innymi w polecanej niżej stronie
dodano: 08:58 2012-07-30 przez: ~marikool (178.43.*.*)
Moja przygoda z bieganiem zaczeła się jeszcze w liceum teraz to już 6 rok tak regularnie biegam :-) Daje mi to dużo radości no i niezłą sylwetkę :) Polecam przy okazji ceikawą stronę http://trenujmadrze.pl/
dodano: 19:03 2012-06-09 przez: ~Waldek (83.21.*.*)
jutro biegnę na 1500 m zobaczmy ja mi pójdzie
Zamów darmowy newsletter