Zalogowany jako: .   Wyloguj się

Jakie powinno być tętno biegacza?

Zobacz artykuły na temat:zdrowietreningbiegacz
Tętno jest dla biegacza jednym z podstawowych wskaźników określających czy trening został przeprowadzony zgodnie z założeniami. Co należy wiedzieć o tętnie? Przede wszystkim należy nauczyć się jak je mierzyć a następnie określić jakie tętno jest optymalne dla Twojego treningu.

Nieznane

Jak mierzyć tętno? Można kupić jedno z wielu dostępnych urządzeń do pomiaru pracy serca. Jednak w tym wypadku jest to zbędny wydatek gdyż tętno można w prosty sposób zmierzyć przy użyciu dwóch palców i zegarka. Jak to zrobić? Najlepiej wyczuć tętno palcami na tętnicy szyjnej. W razie potrzeby można je także mierzyć na nadgarstku albo przykładając dłoń do serca. Poziom tętna otrzymujesz mierząc liczbę uderzeń przez 15 sekund i mnożąc wynik przez 4. Dlaczego puls mierzy się przez 15 sekund? Odpowiedź jest prosta - jest to pomiar gwarantujący najmniejszy błąd. Z jednej strony mierzymy wystarczająco długo by uzyskać wiarygodny pomiar (margines błędu wynosi nieco ponad 5 uderzeń na minutę) a z drugiej strony na tyle krótko by serce nie zdążyło uspokoić się po wysiłku.

Tętno biegacza nigdy nie powinno wzrosnąć powyżej tętna maksymalnego. Jego wartość określa się odejmując swój wiek od 220. Dla przykładu - tętno maksymalne dla 30-latka wynosi 190.

Poza tętnem maksymalnym warto poznać jeszcze 4 ważne wskaźniki:

Tętno spoczynkowe (zależy od wielu czynników - jako typowe dla dorosłego człowieka przyjmuje się 60 - 85 uderzeń na minutę).

Tętno wypoczynkowe (50 % - 60 % maksymalnego) - typowe dla treningu relaksującego, odpoczynkowego.

Tętno spalania tkanki tłuszczowej (60 - 70 % maksymalnego) - wskazane dla treningu odchudzającego.

Tętno doskonalenia wytrzymałości (70 - 85 % maksymalnego) - wskazane dla treningu kondycyjnego.

Warto też pamiętać, że przedstawione powyżej przedziały to wartości wzorcowe. Wraz z rosnącym doświadczeniem treningowym przekonasz się, że wartości te mogą się w Twoim przypadku nieco różnić.


Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Trening Gym Break - Naturalna Rzeźba już na DVD!

Chcesz skomentować artykuł? lub wypowiedz się jako gość:

Autor:
Komentarz:
 

Zobacz także:

 
 
Zamów darmowy newsletter