Psychologia jogi cz. III

Zapotrzebowanie na płyny u kobiet aktywnych wynosi ok. 2-2,5 litra na dobę, w czasie i po treningu powinno się wypić minimum 500 ml wody
Energia kryje się wszędzie - za każdą naszą myślą, postawą ciała i emocją. Energia życiowa, która przenika wszystko, to prana. To ona powoduje, że funkcjonujemy, że otaczają nas zwierzęta i rośliny.
Zapotrzebowanie na płyny u kobiet aktywnych wynosi ok. 2-2,5 litra na dobę, w czasie i po treningu powinno się wypić minimum 500 ml wody

Pranę czerpiemy z powietrza, z pożywienia, ze snu, ale też z kontaktu z naturą, z innymi ludźmi, ze Słońca, z przebywania w harmonijnym środowisku. Sami czujecie kiedy jesteście pełni energii, a kiedy jej brak. Postawa ciała, sposób oddychania budują naszą energię, samopoczucie, sposób kontaktowanie się z innymi. Dlatego joga tak dużą wagę przykłada do pracy z ciałem. Poprzez wykonywanie różnorodnych pozycji (asan), jesteśmy w stanie dotrzeć do każdej części ciała i doprowadzić ją do stanu równowagi. Zbyt sztywne mięśnie świadczą o wewnętrznym napięciu, ale zbyt słabe mogą świadczyć o braku energii. Ani jedno, ani drugie nie jest dobre.

Harmonia ciała i umysłu

Poprzez poznawanie związków miedzy poszczególnymi częściami ciała, miedzy ciałem i umysłem, można pozbyć się braku harmonii, która już spowodowała chorobę lub spowodowałaby ją w przyszłości. Trzeba wiedzieć ze choroba, zanim uaktywni się, najpierw rozwija się od braku równowagi w ciele, poprzez fazę ukrytą. Ćwicząc jogę możemy odczuć, że coś się dzieje już przy pojawieniu się pierwszych symptomów - daje to możliwość odpowiednio wczesnego zareagowania. Lecz nawet, gdy jesteśmy już chorzy, możemy z tego dużo wynieść. Poprzez przeanalizowanie naszych zachowań, które doprowadziły do choroby możemy się dużo nauczyć. Często nieuświadomione pokłady aktualizują się poprzez chorobę. Gdy przykładowo nie pozwalamy sobie długo na odpoczynek, ciało samo powie, kiedy ma dosyć i rozchoruje się zmuszając nas do regeneracji sił. Mimo, że będąc zafiksowanymi na konieczności pracy, wcale nam się to nie będzie podobało. Dopiero gdy przyjmiemy to co choroba ma nam do zaoferowania, zobaczymy, że o czymś w życiu zapomnieliśmy.

Medytacja

Asany dają jednocześnie siłę i elastyczność, wytrzymałość i koordynację ciała, w naturalny sposób powodują obfity przepływ krwi, która dostarcza energii do wszystkich części ciała, poza tym odblokowują oddech oraz dają wrażliwość na odczucia płynące z ciała. Dokładnie pracując z ciałem uczymy umysł sztuki koncentracji na jednym punkcie oraz medytacji, czyli bycia świadomym jednocześnie wszystkich punktów (w przypadku asan - całego ciała). Medytacja w jodze polega na połączeniu inteligencji ciała z inteligencją głowy w naszym sercu duchowym. Ciało jest doskonałym obiektem do medytacji, gdyż jest zawsze tu i teraz, podczas gdy umysł zazwyczaj funkcjonuje w przeszłości lub przyszłości. Praca z ciałem wymaga utrzymania świadomości w chwili obecnej.

Joga nie jest wykorzystywaniem ciała do zaspokojenia ambicji ego - jak się dzieje np. w sporcie wyczynowym. W jodze też niestety zdarzają się osoby ćwiczące, a nawet nauczyciele, którzy swoje wewnętrzne zmagania przekładają na walkę z ciałem. Joga nie jest też ciągłym uleganiem pragnieniom ciała, lecz zaspokajaniem jego podstawowych potrzeb, które są dosyć proste: dobre pożywienie, dobry sen, czyste powietrze, ciepło, ruch, rozkosz. I potrzeby ciała i ambicje umysłu powinny zostać zaspokojone, lecz jest to dopiero początek drogi.

Czakry

Zgodnie z teorią czakr, dopiero po zaspokojeniu bardziej podstawowych potrzeb pojawia się możliwość pójścia dalej. Najniższe trzy czakry odpowiadają za przetrwanie, potrzeby seksualne i poczucie mocy. Trzy najwyższe odpowiadają za kontakt ze światem, zdolność pojmowania oraz za samorealizację. Gdybyśmy mieli aktywne tylko trzy niższe ośrodki żylibyśmy jak zwierzęta, gdyby trzy najwyższe funkcjonowały, bylibyśmy świętymi. Należy znaleźć harmonię miedzy tymi kierunkami. W samym środku znajduje się czwarta czakra, czakra serca, nasze duchowe centrum, która godzi i łączy nasze niższe instynkty z wyższymi aspiracjami, która jednym i drugim daje swą miłość.

Ważne jest, aby praca z ciałem nie była tylko pracą zewnętrzną, przynoszącą pozorne zmiany. Można cały czas się starać, przywdziewać różne maski. Przez wiele lat można pracować bez skutku. Utrzymywanie pozorów zawsze wymaga inwestowania energii. Gdy nie jesteśmy autentyczni cały czas musimy się kontrolować, pilnować.Ostatecznie 'Pozycja jogiczna winna być nieruchoma i wygodna' (JS II.46). Prawdziwa praktyka polega na dokonaniu i utrwaleniu zmian na głębokim poziomie. 'Zjawiska świadomościowe powściąga się za pomocą ćwiczenia jogicznego i bezpragnieniowości' (JS I.12). Nie wystarczy zrozumienie intelektualne nie wystarczy też jedna lub nawet kilka prób aby te zmiany utrwalić. Dlatego często po niezwykłych wydarzeniach w naszym życiu, gdy wydaje się, że wszystko się zmieniło, po jakimś czasie wracamy do starego sposobu funkcjonowania. 'Ćwiczenie jogiczne dopiero wtedy przechodzi w trwały stopień jogi, gdy się je uprawia przez długi czas, bez przerw i ze skupioną uwagą' (JS I.14). Prawdziwa zmiana jest zmianą na poziomie komórkowym i energetycznym, która przenika przez wszystkie pięć ciał - powoduje zmianę w naszym ciele, jego energii, w sposobie myślenia i odczuwania oraz kontaktuje nas z ciałem duchowym.

Redakcja poleca

REKLAMA