Rodzaje przerzutek

Rodzaje przerzutek
Przerzutki występują w kilku podstawowych rodzajach, które mają swoje tańsze i droższe odmiany. Rodzaj przerzutki zamontowanej w danym rowerze zwykle nie zależy od fantazji kupującego, lecz od przeznaczenia samego roweru.
/ 27.08.2010 11:23
Rodzaje przerzutek

O przydatności przerzutek rowerowych żadnego rowerzysty przekonywać nie trzeba. Czy to w warunkach górskich, czy na asfaltowej szosie zastać nas mogą różne okoliczności, z którymi zmagania ułatwiają różnorodne przełożenia. Ale rower górski potrzebuje zupełnie innych przerzutek niż kolarzówka. Jakie więc są rodzaje przerzutek?

Przerzutki przednie

Te nie są zbyt skomplikowane. Zwykle służą do przerzucania łańcucha pomiędzy trzema wieńcami przekładni, czasem wieńce są tylko dwa. Te pierwsze to standardowe przerzutki znane nam chociażby z rowerów górskich. Mają długi wodzik, który sprawnie radzi sobie ze zmianą położenia łańcucha na trzech zębatkach i zwykle steruje się nimi za pomocą manetki na kierownicy.

Nieco odmienne są przerzutki przednie montowane w rowerach szosowych. Te „obsługują” dwa wieńce przekładni, dzięki czemu wodzik może być nieco krótszy niż w przypadku przerzutek górskich. Często sterowane są za pomocą dźwigni STI.

Przerzutki tylne

W przypadku przerzutek tylnych mamy do czynienia z nieco większą różnorodnością. Mogą one bowiem występować jako zewnętrzny element lub jako część wewnętrzna piasty.

Te pierwsze możemy podzielić na górskie i szosowe, przy czym górskie montuje się – oprócz rowerów MTB – także w rowerach trekkingowych i turystycznych. Mają one zwykle długie ramię napinacza oraz sterowane są za pomocą przekładni na kierownicy. Z kolei przerzutki górskie mają krótsze ramię, wyróżnia je także miejsce przymocowania manetki, którym jest dolna rura ramy. Można również kontrolować je za pomocą dźwigni STI.

Polecamy: Opony i ich rodzaje

Jeśli chodzi o przerzutki w piaście, mają one zwykle po 3, 4 lub 7 biegów i kontrolowane są za pomocą manetek umieszczonych na kierownicy. Mogą posiadać wbudowany hamulec i zwykle nie wymagają dużej pielęgnacji i częstego regulowania. Stosuje się je w rowerach miejskich i użytkowych.

To tylko zarys typologii przerzutek. Podczas wizyty w sklepie rowerowym natkniecie się z pewnością na całą masę różnych ich wariantów. Nic w tym dziwnego. W końcu przerzutka to jeden z elementów decydujących o tym, czy rower sprawdzi się w warunkach, w których zamierzamy go używać.

Polecamy: Kierownica - prosta czy gięta

Redakcja poleca

REKLAMA